بزرگداشتی برای سیمین دانشور

0
411

همزمان با سالروز درگذشت سیمین دانشور، مراسم بزرگداشتی برای این نویسنده با یادی از جلال آل احمد برگزار می‌شود.

این مراسم با همکاری انجمن دوستداران سیمین و جلال از ساعت ۱۵ تا ۱۷ روز شنبه ۱۸ اسفندماه در باغ کتاب تهران به نشانی بزرگراه حقانی (غرب به شرق)، بلوار کتابخانه ملی برپا می‌شود.

غلامرضا امامی، مجید بقایی(ماکان)، سیمین پناهی‌فرد، مجتبی‌ گلستانی و سیمین یاوری سخنرانان این مراسم هستند.

بزرگداشت سیمین دانشور

سیمین دانشور – داستان‌نویس و مترجم – متولد هشتم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۰۰ در شیراز بود که ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۰ در سن نودسالگی پس از طی یک دوره بیماری درگذشت. او در سال ۱۳۲۸، دکتری خود را در رشته‌ ادبیات فارسی از دانشگاه تهران گرفت و یک سال بعد با جلال آل ‌احمد ازدواج کرد.

دانشور نخستین زن ایرانی است که به شکل حرفه‌ای در زبان فارسی داستان نوشت. مهم‌ترین اثر او، رمان «سووشون» است که نثری ساده دارد و به زبان‌های متعددی ترجمه شده است. این کتاب از جمله پرفروش‌ترین آثار ادبیات داستانی در ایران محسوب می‌شود.

از جمله تألیف‌ها و ترجمه‌های دانشور عبارت‌اند از: «آتش خاموش» (‌۱۳۲۷)، «سرباز شکلاتی» برنارد شاو (۱۳۲۸)، «باغ آلبالو» و «دشمنان» از آنتوان چخوف (۱۳۳۱)،‌ «بئاتریس» از شنیتسلر و «رمز موفق زیستن» از دیل کارنگی (۱۳۳۲)، «کمدی انسانی» ویلیام سارویان و «داغ ننگ» از ناتانیل هارتون (۱۳۳۴)، «شهری چون بهشت» (۱۳۴۰)، «سووشون» (۱۳۴۸)، «بنال وطن» از آلن پیتون (۱۳۵۱)، «به کی سلام کنم؟» (۱۳۵۹)، «غروب جلال» (۱۳۶۰)، «ماه عسل آفتابی» (داستان‌های ملل مختلف) (۱۳۶۲)، «جزیره‌ی سرگردانی» (۱۳۷۲)، «شناخت و تحسین هنر» (مجموعه‌ی مقالات) (۱۳۷۵)، «از پرنده‌های مهاجر بپرس» (۱۳۷۶) و «ساربان سرگردان» (۱۳۸۰).

منبع: ایسنا

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید