انتقاد رضا شفیعی جم از استندآپ کمدی های تلویزیون

0
494

رضا شفیعی جم با حضور در برنامه «فرمول یک» به فیلم های کمدی و استندآپ کمدی ها انتقاد کرد.

سیدعلی ضیاء چهارشنبه ۱۱ مهر در برنامه «فرمول یک» میزبان رضا شفیعی جم بازیگر سینما و تلویزیون بود.

شفیعی جم در ابتدا درباره کارهای اخیرش گفت: کار من هنر است اگر کار نباشد در خانه نقاشی یا کوزه گری می کنم یک وقت‌هایی هم کارگردانی یا بازیگری. اخیرا سر کار آرش معیریان بودم که ۴۰ روز طول کشید. در این کار نقشی دارم که تقریبا جدی است و کار در عین اینکه طنز است بار جدی دارد.

اگر تصویر فیلم‌های کمدی فعلی را حذف کنید و فقط صدا بماند، اتفاقی نمی افتد

وی درباره تعدد حضورش به عنوان تیپ، تاکید کرد: تیپ بازی کردن به شرطی خوب است که به بافت کار بخورد. من کار طنز را یک علم می دانم اما حالا اگر شما تصویر فیلم‌های کمدی را حذف کنید و فقط صدایش را بشنوید تمام قصه آن را متوجه می شوید. چرا که تمام فیلم بر مبنای دیالوگ ها است و ما هنوز روی تصویر طنز کار نکرده ایم. طنز تیپ و گریم هم هست.

اینها استندآپ کمدی نیست بلکه خاطره گویی است

این بازیگر در پاسخ به اینکه آیا به خاطر پول در آثاری که ضعیف بوده اند بازی کرده است؟ افزود: به خاطر پول می روم و خاطره تعریف می کنم. اسمش را هم گذاشته اند استندآپ. استندآپ که این نیست این کار خاطره گویی است.

خیلی با علی دایی شوخی کردند اما او بی نهایت صبور است

وی در پاسخ به علی ضیا درباره نظرسنجی برنامه که انتخاب بین علی کریمی و علی دایی است، اظهار کرد: این افراد را دوست دارم و نمی توانم یکی از آنها را انتخاب کنم. علی دایی بی نهایت آدم صبور و زحمت کشی است. این همه با او شوخی و اذیتش کردند اما به او بابت صبوری اش خسته نباشید می گویم. من بودم قاطی می کردم، واقعا هر چیزی حدی دارد. البته بچه ها از روی عمد هم اینقدر با او شوخی نمی کنند. علی دایی در هر زمینه ای آدم خوبی است.

ماجرای ازدواج و جدایی من بدون اجازه روی بیلبورد است

مسأله ازدواج و جدایی من بدون اجازه روی بیلبورد است. این کار قشنگی نیست. البته برای من نه، بیشتر برای طرف مقابل. برخی سایت‌ها هنوز برنامه «شام ایرانی» را بالا می گذارند. من بازیگرم و بازیگری کارم است و این کارها خوب نیست

بازیگر «ساعت خوش» درباره اینکه وقتی اسم او در اینترنت جستجو می شود اولین نتیجه درباره ازدواج او است، توضیح داد: مسأله ازدواج و جدایی من بدون اجازه روی بیلبورد است. این کار قشنگی نیست. البته برای من نه، بیشتر برای طرف مقابل. برخی سایت‌ها هنوز برنامه «شام ایرانی» را بالا می گذارند. من بازیگرم و بازیگری کارم است و این کارها خوب نیست. آن بخش از مصاحبه من هم قرار بود از برنامه حذف شود اما کم لطفی کردند و حذف نشد. عیبی ندارد اما ای کاش ادامه ندهند.

شفیعی جم یادآور شد: خانم ماهایا پطروسیان به من زنگ زد و خیلی ناراحت بود. می گفت به من زنگ می زنند و می گویند تو شفیعی جم را در زندگی مشترک اذیت کرده ای! ولی ما که اصلا زن و شوهر نبودیم و شاید نقشش را بازی کردیم اما مردم اشتباه گرفته اند.

وی تصریح کرد: من راضی به این شرایط نیستم و دوست دارم مردم پیگیر کارهایم باشند. اگر حاشیه می خواهید من خودم می آیم و همه چیزم را می گویم. آدم بی حیایی هستم ما این همه گریم و نویسندگی می کنیم تا لایه های زیبایی از انسان را نشان بدهیم تا مردم دچار افسردگی نشوند. اما این حواشی جز بار منفی و افسردگی چیزی ندارد. مردم ما افسرده اند و همه دنبال خبرهای دزدی و اختلاس هستند اما آدم‌های نیکوکار و خیر هم هستند، آنها را هم دنبال کنید.

کسی که لباس های هاوایی می فروخت با معروف شدن لباس بامشادی پولدار شد

بازیگر نقش «گل مراد» درباره اینکه طنز رضا عطاران را می پسندد یا مهران مدیری، گفت: هر ۲ حرفه ای و خوب هستند و هر کدام یک مدل دارند. عطاران بیشتر کارهای اجتماعی دارد که من در اکثر آثارش نقش جدی بازی کرده ام. به جز «کوچه اقاقیا» که برای بازی در نقشم رفتم بازار و لباسی خریدم که فروشنده می گفت این را برای چه می خواهی و خریدار ندارد. من آن لباس گل گلی را پوشیدم و بعدها در نقش «بامشاد» هم از آن استفاده کردم و باعث شدم فروشنده آن لباس پولدار شود! به من می گفت یک انبار از آن لباس ها داشته و همه را فروخته است. قبلا اسم آن لباس هاوایی بود اما از آن به بعد به عنوان لباس «بامشادی» معروف شد.

اگر کارگردانی کنم سورئال خواهد بود

شفیعی جم در این باره که اگر قرار باشد خودش کارگردانی کند چگونه کار خواهد کرد، ادامه داد: اگر من بخواهم طنز بسازم شبیه خودم می سازم. کارهای من بیشتر فرم است ممکن است طنز اجتماعی بسازم اما سعی می کنم از توانایی هایم در بازیگری استفاده کنم. من برخلاف دوستان در لاین بازیگری پیش رفتم و نرفتم ۹۰ قسمتی بسازم و فقط بازیگری را دنبال کردم. من فرم را دوست دارم و اگر کارگردانی کنم دور از رئال کار خواهم کردم.

وی درباره همکاری با کارگردان «جدایی نادر از سیمین» هم گفت: اصغر فرهادی وسواس ندارد. جنس کار او و دقت و توجه او بالا است وگرنه وسواس را که همه هنرمندان دارند اگر نداشته باشند که هنرمند نمی شوند. فرهادی کاری درباره زایشگاه داشت که من هم یک قسمت بازیگر مهمان بودم.

برای طنز سراغ بی ادبی می روند چون می خواهند سریع تر خنده بگیرند

این بازیگر با انتقاد از وضعیت فعلی آثار طنز و کمدی اذعان کرد: همه در ایران برای طنز در لاین سیاهی یا بی ادبی می روند چون می خواهند میانبر بزنند و سریع تر خنده بگیرند اما راه های دیگری هم برای خنده گرفتن هست.

نقش اصلی ۵۰ تا فیلم سینمایی به من پیشنهاد شد اما نپذیرفتم

شفیعی جم با بیان اینکه من عاشق بازیگری هستم، افزود: من نقش لاک پشت را هم بازی می کنم. ۵۰ تا فیلم سینمایی نقش اصلی به من پیشنهاد شده که درباره جوانی بوده که عاشق می شود و نپذیرفته ام. به نظرم بازیگری درباره همذات پنداری است.

وی در واکنش به عکسی از جوانی اش که به نمایش درآمد، یادآور شد: می رفتم پارک شهر و و در ۱۰ دقیقه نقاشی می کشیدم. آن موقع عاشق پیشه بودم و اگر آهنگ گوش می دادم اشک هم می ریختم.

روزی ۴۰ تا جوراب از دستفروشانی که آهنگ «بی وفایی» را می خوانند می خرم

این بازیگر در پایان در ذکر خاطره ای گفت: سر چهارراه با بچه ها جنگ و دعوا دارم و روزی ۴۰ تا جوراب می خرم. روی سرم می ریزند و می‌گویند از او خریده ای از من هم بخر. دسته ای هم می فروشند و تکی نمی دهند. من یک کشو از این جوراب‌ها دارم، همه با هم روی سرم می ریزند و آهنگ «بی وفایی» را می خوانند.

«فرمول یک» با اجرا و تهیه کنندگی سیدعلی ضیاء شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه یک سیما روی آنتن می رود.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید